W Polsce statystyki policyjne dają bardzo ponury obraz panujący na drogach. Pod względem śmiertelnych wypadków w dalszym ciągu jesteśmy niestety w europejskiej czołówce. Co prawda organizowane są akcje w okresach wzmożonego ruchu samochodowego, które mają – poprzez zmotywowanie kierowców do uważniejszej jazdy pod groźbą mandatu – zredukować liczbę wypadków, jednak to wszystko na niewiele się zdaje. Biorąc za wzorzec inne kraje, warto byłoby zmodyfikować prawo drogowe tak, aby mieć większą kontrolę nad grupami społecznymi, które najczęściej powodują wypadki. Oto kilka przykładowych rozwiązań. Pomocnym mogłoby okazać się nałożenie ograniczeń na kierowców znajdujących się w grupach ryzyka ze względu na wiek. Zarówno zbyt młodzi, jak i zbyt dojrzali wiekiem kierowcy powinni znajdować się pod ścisłą kontrolą. Młodzi kierowcy często nie są jeszcze rozważni i uważni na drodze – władza ustawodawcza rozważa aktualnie projekt zaostrzenia prawa dla młodych kierowców, zawierający między innymi bardziej restrykcyjne kary i większe ograniczenia prędkości. Z kolei bardziej wiekowi kierujący od określonego wieku powinni przechodzić cykliczne badania, które decydowałyby o ich zdolności do prowadzenia pojazdów. Innym rozwiązaniem jest jeszcze dokładniejsze opracowanie testów, oraz nałożenie nacisku na praktycznie szkolenie młodych kierowców. Wiedza teoretyczna na szkoleniach powinna być pełniejsza i nie służyć kursantowi jedynie do tego, aby przebrnął przez pytania egzaminacyjne. Ma ona za zadanie zaznajomić go z zasadami ruchu na realnych drogach, a nie obrazkach wyświetlanych na monitorze. Obecny wymiar godzin, który potencjalny kierowca spędza za kierownicą nie pozwala na przygotowanie go do funkcjonowania na drodze – zapewnia jedynie oswojenie się z mechanizmem działania samochodu. Czas ten powinien zostać wydłużony, co najmniej o połowę, tak, aby praktycznie przygotowanie kursanta było pełniejsze. Są to jedynie pomysły, jak można byłoby zmniejszyć liczbę wypadków. Mimo to, idealnym sposobem byłoby wpojenie kierowcom, że każde ich zachowanie i reakcja na drodze warunkuje ich życie i życie innych użytkowników! A zatem najcenniejszy element. Albowiem życie każdego człowieka nie zależnie od jego wieku czy płci jest najważniejszym elementem funkcjonowania i trzeba je chronić za wszelką cenę. Tylko w ten sposób udaje się je skutecznie zachować. [przypisy: auto idea otomoto, warsztat samochodowy, skup aut za gotówkę wrocław ]