Przemysł motoryzacyjny na przestrzeni lat, na każdym rynku przeżywał wzrosty i spadki sprzedaży, które wynikały nie tylko z preferencji i zamożności kupujących. Duże znaczenie dla poszczególnych rynków zbytu miały i mają upodobania, moda i przywiązanie marki. W Polsce szczególnie zauważalny był sentyment do rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie rzadko sprzedają się samochody producentów o wątpliwym rodowodzie i renomie, jednak jeszcze na przełomie XIX wieku sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Polacy mimo kilku dekad, które uniemożliwiały dopływ do kraju zachodnich samochodów, to już w okresie wolności nie rzucili się na pojazdy zachodnich marek. Kierowcy wciąż wykazywali większe zainteresowanie wyrobami z czasów PRL-u lub markami znanymi z czasów komunistycznych. Ten trend jeszcze przez długie lata powodował królowanie na polskich szosach samochodów rodzimej produkcji oraz aut po zachodniej stronie dawno zapomnianych. Ukażmy, zatem przemiany polskiego rynku samochodów, przedstawiając powolną drogę ku zachodniej motoryzacji. Koniec lat 90 rodzimym dilerom przyniósł okres znacznych wzrostów sprzedaży. W 1997 roku udało się sprzedać przeszło 477 tysięcy nowych samochodów. Tu zdecydowany udział w sprzedaży mają polskie samochody. Przyczyną takiego zjawiska była stosunkowo niska cena oraz przywiązanie do modeli rodzimej produkcji, które uchodziły za spełnienie marzeń. Na początku 21 wieku sprzedaż nowych samochodów wynosiła mniej więcej tyle samo, bo 478 tysięcy aut, ale rok później ta wielkość zmniejszyła się do 327 tysięcy sztuk. Rok 2002 to przyniósł kolejne spadki sprzedaży, choć jedynie o 10 proc. Następny rok zakończył się wynikiem 251 tysięcy sprzedanych nowych samochodów, czyli ogromnym spadkiem o 24 proc. Za to nareszcie rok 2007 przyniósł dobre wieści i sprzedaż aut wzrosła o 23 procent, przynosząc wielki sukces na rynku motoryzacyjnym. 2012 rok nie zakończył się wzrostem rynku polskiego, sprzedaż samochodów zmniejszyła się o 3 proc. I wyniosła 311 tysięcy sztuk. Kierowcy w Polsce na przestrzeni piętnastu lat zmienili nie do poznania swoje preferencje. Z zagorzałych użytkowników rodzimych marek samochodów w przeciągu kilku lat zmienili swoje wybory na koreańskie marki jak i czeskiego producenta, który zaraz po zmianach politycznych kraju nie był traktowany zbyt poważnie. [patrz też: inter auto otomoto, renault wektor bielsko biała, bmw e60 felgi ]