Ciągnik zakręca wskutek hamowania obieganego kola zębatego w podwójnym mechanizmie różnicowym; mechanizm kierowniczy ze sprzęgłami bocznymi i mechanizmem różnicowym; w czasie ruchu ciągnika po prostej sprzęgła boczne są włączone, a sprzęgło ryglujące wyłączone; moment obrotowy jest przekazywany wtedy z przekładni stożkowej poprzez wał na boczne sprzęgła, przekładnie (ił,) i na półosie Al i Ae; w celu zakręcenia w bok wyłącza się sprzęgło od strony obieganej ; jeżeli opory ruchu ciągnika są duże, po wyłączeniu sprzęgła strony obieganej włącza się sprzęgło ryglujące; ponieważ przełożenie i jest większe niż przełożenie io, prędkości kątowe półosi obieganej odpowiednio maleją; stosunek prędkości kątowych półosi w razie braku poślizgu ryglującego określa najmniejszy promień skrętu ciągnika ; półosiach hamulce sa zwolnione, a hamulce b—b zaciśnięte; podczas zakręcania hamulec a przyhamowuje półoś obiegana, a hamulec b zwalnia obudowę przekładni planetarnej strony obieganej ; mechanizm kierowniczy z podwójnym układem planetarnym zapewnia prostoliniowy ruch ciągnika albo w razie włączenia sprzęgieł i zwolnienia hamulców, albo w przypadku wyłączenia sprzęgieł i zahamowania obudów przekładni planetarnych, przy czym ciągnik porusza się ze zmniejszoną predkością; ciągnik zakręca wskutek zahamowania półosi obieganej oraz całkowitego wyłączenia sprzęgła i zwolnienia hamulca przekladni planetarnej po stronie obieganej oraz albo włączenia sprzęgła półosi obiegającej i zwolnienia przekładni i zahamowania obudowy przekładni planetarnej po stronie obiegającej ; w okresie wyłączenia sprzęgieł i zwolnienia hamulców (ruch prostoliniowy) skret o dużym promieniu krzywizny uzyskuje sie przez zahamowanie obudowy przekładni planetarnej półosi obieganej oraz wyłączenie sprzęgła tej półosi. Mechanizm kierowniczy ze sprzeglami bocznymi zapewnia stałość prostoliniowego ruchu ciągnika, podobnie jak mechanizmy z układami planetarnymi, które łączą sztywno podczas jazdy na wprost obie gąsienice ciągnika. Wadą sprzęgieł bocznych jest konieczność okresowej ich regulacji, w miarę zużywania się okładzin. Ponieważ na dużych promieniach skrętu sprzęgła boczne pracuja z poślizgiem, zużycie tarcz sprzegiel jest stosunkowo intensywne. [hasła pokrewne: NAPRAWA SZYB SAMOCHODOWYCH, samochody, samochody dostawcze ]