Jeżeli temperatura otoczenia jest niska, wskutek intensywnego chłodzenia szyb jadącego samochodu na wewnętrznych ściankach szyb obficie skrapla sie para wodna, czyli szyby zachodzą „mgłą” co wybitnie pogarsza widoczność i utrudnia kierowcy prowadzenie pojazdu. W okresie zimowym silnie chłodzona szyba przednia łatwo nawet zamarza, czyli pokrywa się nieprzezroczystą warstewką lodu. Aby w tego rodzaju warunkach zapewnić kierowcy zadowalająca widoczność stosuje gie tzw. szyby grzejne lub ogrzewacze powietrza nadmuchujące na szybę ciepłe powietrze. Szyba grzejna jest to prostokątna szyba ze szkła hartowanego oprawiona w metalową ramkę. Najczęściej stosowane Są szyby o wymiarach zbliżonych do 20×40 cm. Szyba zaopatrzona jest w kilka przebiegających poziomo drutów chromonikielinowych rozżarzających się wskutek przepływu prądu. Szybę grzejną umieszcza sie w takim położeniu przed kierowcą, aby zapewnić mu jak największe pole widzenia. Szyby grzejne zakłada się tylko na okres jesienno-zimowy. Najczęściej szyby grzejne mocuje się na szybie przedniej za pomocą przyssawek gumowych. Przed założeniem szyby grzejnej należy ją dokładnie osuszyć, a przyssawki trzeba posmarować gliceryną.
Niekiedy ogrzewacz powietrza pracuje bez wentylatora tylko wskutek nadmuchu. Powietrze napływa wówczas do wnętrza nadwozia dzięki naporowi wywołanemu wskutek ruchu pojazdu.
Uszczelnienie szyby grzejnej powinno ściśle przylegać do szyby przedniej, co zapobiega przenikaniu pary wodnej. Druty grzejne znajdują się najczęściej pomiędzy szybą główną i szybą grzejną, w przestrzeni wypełnionej powietrzem i całkowicie izolowanej od otoczenia. Po nagrzaniu, wskutek przepływu prądu elektrycznego przez druty grzejne, powietrze przez dłuższy czas zachowuje podwyższoną temperature. Stosowane są również szyby grzejne z wtopionymi drutami grzejnymi, bez gumowych uszczelek. Stopień nagrzewania szyby przedniej można zwykle regulować przez włączanie odpowiedniej liczby drutów lub przez przełączanie drutów z układu równoległego w układ szeregowy, Szybę grzejną można zasilać z gniazda lampy przenośnej lub z tablicy bezpiecznikowej. Moc pobierana przez szybę grzejną wynosi zwykle 40. . .80 W. [hasła pokrewne: samochody poleasingowe, Warsztat samochodowy kraków, Samochody używane ]