Ładowanie szyn na platformy odbywa się w ten sposób, że pod uniesioną dźwigiem szynę podsuwa się lokomotywą skład platform. Natomiast wyładowanie szyn na miejscu wymiany odbywa się przez ściąganie szyn parami, poczynając od środkowych szyn górnej warstwy przy ściąganiu szyn na środek toru (między toki szynowe). Końce szyn zakotwicza się do toru linami o średnicy co najmniej 35 mm i długości około 15 m oraz uchwytami zakleszczającymi się na końcach szyn. Każda następna para szyn jest ściągana przez parę szyn już wyładowaną — dzięki połączeniu szyn krótkimi linami i chomątami zabezpieczonymi klinami z twardego drewna. W celu ułatwienia wyładunku szyn, na tylnej poprzecznicy ostatniej platformy są zamontowane rolki, które w połączeniu z rampą, zakładaną z tyłu platformy, zapewniają bezpieczny wyładunek i jednocześnie nadają szynom odpowiedni kierunek. Skład platform do zbierania długich szyn na szlaku. Skład platform zestawia się z dwu— lub czteroosiowych platform techniczno—gospodarczych, o ładowności co najmniej 20 000 kg; liczba platform W składzie zależy od długości szyn, Zbieranie szyn wraz z łubkami polega na podsuwaniu lokomotywą w kierunku „pod włos składu platform pod szyny uniesione dźwignikami. Układanie szyn na platformach umożliwia ich specjalne wyposażenie. Skład platform do zbierania długich szyn (patent PRL nr 57123) jest zestawiony z platform nośnych, platformy „rynny” i platformy pośredniej, wyposażonej w przyrządy do kierowania podniesionych przez „rynnę” szyn na odpowiednie rolki platform nośnych. Pociąg jest wyposażony w dwa dźwigniki bramowe do podnoszenia i poprzecznego przesuwania szyn, rolkowy wózek torowy do zakładania końców zbieranych szyn w koryta prowadnic, sześć podnośników korbowych o udźwigu 50 kN (5000 kG), łomy, liny i zestaw spawalniczy do cięcia szyn. Po przeciągnięciu szyny przez platformy i należytym jej zamocowaniu można przystąpić do cięcia. [[hasła pokrewne: pokrowce samochodowe, warsztat samochodowy, przyczepy samochodowe ]