Dozator jest zawieszony na wieszakach, przegubowo połączonych z dźwigniami, które są zaklinowane na wale, wbudowanym w łożyskach ścian zsypu. Dozator opuszcza się w zasadzie pod wpływem własnego ciężaru, po zdjęciu haków transportowych z ramy podwozia. Podnoszenie lub opuszczanie (wyjątkowo) odbywa się za pomocą dwóch skrajnych siłowników pneumatycznych, pracujących niezależnie od siebie. Tłoczysko g siłownika jest połączone z wałem dozatora dźwignią, z którą współpracuje wieszak, przegubowo połączony z dźwignią.
Dźwignia ta jest zakończona wskaźnikiem, znajdującym się w szczelinie tablicy dozo...
Na wałku osadzone jest kółko zębate zazębione z zębatką naciętą na pionowej kolumnie podnośnika. Kolumna podnośnika prowadzona jest w korpusie i podczas obracania korbką w jedną stronę wysuwa się w górę, a w trakcie obracania w drugą stronę opada w dół. Przed przypadkowym osunięciem się w dół, np. wskutek obciążenia wynikającego z ciężaru samochodu, kolumnę zabezpiecza zwykle grzechotka — zapadka ryglujaca wałek bezpośrednio po przekręceniu go o pewien kąt. Zapadkowy podnośnik mechaniczny zaopatrzony jest w specjalny rygiel nastawny, pozwalający na zmienianie kierunku ruchu stopki (z podnoszenia na ...
Jeżeli temperatura otoczenia jest niska, wskutek intensywnego chłodzenia szyb jadącego samochodu na wewnętrznych ściankach szyb obficie skrapla sie para wodna, czyli szyby zachodzą „mgłą” co wybitnie pogarsza widoczność i utrudnia kierowcy prowadzenie pojazdu. W okresie zimowym silnie chłodzona szyba przednia łatwo nawet zamarza, czyli pokrywa się nieprzezroczystą warstewką lodu. Aby w tego rodzaju warunkach zapewnić kierowcy zadowalająca widoczność stosuje gie tzw. szyby grzejne lub ogrzewacze powietrza nadmuchujące na szybę ciepłe powietrze. Szyba grzejna jest to prostokątna szyba ze szkła hartowanego oprawi...