Podczas prowadzenia samochodu kierowca nie powinien zapalać papierosów zapałkami, ponieważ czynność ta wymaga użycia obu rąk, a wiec wypuszczenia na chwile koła kierownicy. Ponadto błysk zapalającej sie zapałki rozprasza uwagę kierowcy. Z tego względu współczesne samochody, zwłaszcza szybkie pojazdy osobowe, wyposaża się w zapalniczki elektryczne. Zapalniczka elektryczna odznacza się zwykle stosunkowo bardzo prostym wykonaniem. Zasadniczą jej część stanowi grzejnik elektryczny w postaci spirali z drutu oporowego. Grzejnik osadzony jest w korpusie spełniającym jednocześnie Za danie uchwytu. Zapalniczkę umieszcza się w specjalnym gnieździe w desce rozdzielczej. Do izolowanego styku umieszczonego w gnieździe doprowadzone jest odgałęzienie instalacji elektrycznej, pozostające stale pod prądem. Włączenie zapalniczki polega na wciśnięciu jej palcem w głąb gniazda. Od tej chwili z izolowanego styku prąd przepływa do spirali grzejnej i odpływa dalej na masę. Wskutek przepływu prądu rozżarza się spirala zapalniczki i jednocześnie nagrzewa sie wyłącznik bimetalowy, który po osiągnięciu określonej temperatury zwalnia zacisk korpusu zapalniczki, a rozprężająca się sprężyna wypycha częściowo zapalniczkę z gniazda i tym samym przerywa przepływ prądu przez spiralę. Zapalniczka ma ponadto w swoim obwodzie dodatkowy bezpiecznik. Czas nagrzewania się spirali zapalniczki do barwy pomarańczowej jest stosunkowo krótki i wynosi Średnio 8. . . 16 sekund. Zapalniczka benzynowa. Obok zapalniczek elektrycznych niekiedy stosowane są zapalniczki innego rodzaju, z reguły benzynowe. Przeważnie w zapalniczce takiej knot zwilżony benzyną zapala sie podczas wyjmowania od iskry elektrycznej (np. zapalniczka FALCON). Niewielki zbiorniczek benzyny umieszczony jest pod deską rozdzielczą, skąd po zużyciu benzyny może być łatwo wyjęty i po napełnieniu wstawiony z powrotem na swoje miejsce.
Spotyka się również zapalniczki benzynowe z kamieniami iskrzącymi. [więcej w: klimatyzacja samochodowa części, vb leasing aukcje, tabor samochodowy ]