Posted on 18 Jan 2018 In: Uncategorized

Branża motoryzacyjna w Polsce wczoraj i dziś

Przemysł motoryzacyjny na przestrzeni lat, na każdym rynku przeżywał wzrosty i spadki sprzedaży, które wynikały nie tylko z preferencji i zamożności kupujących. Duże znaczenie dla poszczególnych rynków zbytu miały i mają upodobania, moda i przywiązanie marki. W Polsce szczególnie zauważalny był sentyment do rodzimego przemysłu motoryzacyjnego. Obecnie rzadko sprzedają się samochody producentów o wątpliwym rodowodzie i renomie, jednak jeszcze na przełomie XIX wieku sytuacja wyglądała zupełnie inaczej. Polacy mimo kilku dekad, które uniemożliwiały dopływ do kraju zachodnich samochodów, to już w okresie wolności nie rzucili się na pojazdy zachodnich marek. Kierowcy wciąż wykazywali większe zainteresowanie wyrobami z czasów PRL-u lub markami znanymi z czasów komunistycznych. Ten trend jeszcze przez długie lata powodował królowanie na polskich szosach samochodów rodzimej produkcji oraz aut po zachodniej stronie dawno zapomnianych. Ukażmy, zatem przemiany polskiego rynku samochodów, przedstawiając powolną drogę ku zachodniej motoryzacji. Koniec lat 90 rodzimym dilerom przyniósł okres znacznych wzrostów sprzedaży. W 1997 roku udało się sprzedać przeszło 477 tysięcy nowych samochodów. Tu zdecydowany udział w sprzedaży mają polskie samochody. Przyczyną takiego zjawiska była stosunkowo niska cena oraz przywiązanie do modeli rodzimej produkcji, które uchodziły za spełnienie marzeń. Na początku 21 wieku sprzedaż nowych samochodów wynosiła mniej więcej tyle samo, bo 478 tysięcy aut, ale rok później ta wielkość zmniejszyła się do 327 tysięcy sztuk. Rok 2002 to przyniósł kolejne spadki sprzedaży, choć jedynie o 10 proc. Następny rok zakończył się wynikiem 251 tysięcy sprzedanych nowych samochodów, czyli ogromnym spadkiem o 24 proc. Za to nareszcie rok 2007 przyniósł dobre wieści i sprzedaż aut wzrosła o 23 procent, przynosząc wielki sukces na rynku motoryzacyjnym. 2012 rok nie zakończył się wzrostem rynku polskiego, sprzedaż samochodów zmniejszyła się o 3 proc. I wyniosła 311 tysięcy sztuk. Kierowcy w Polsce na przestrzeni piętnastu lat zmienili nie do poznania swoje preferencje. Z zagorzałych użytkowników rodzimych marek samochodów w przeciągu kilku lat zmienili swoje wybory na koreańskie marki jak i czeskiego producenta, który zaraz po zmianach politycznych kraju nie był traktowany zbyt poważnie. [patrz też: foteliki dla dzieci, oklejanie samochodów, samochody i motoryzacja ]

Posted on 18 Jan 2018 In: Uncategorized

Samochody elektryczne

Coraz częściej się słyszy o samochodach elektrycznych, jednak nie każdy miał okazję taki zobaczyć, a co dopiero się takim przejechać. W Polsce samochody elektryczne nie są jeszcze tak bardzo popularne jak w innych krajach, ale już na przykładowo w Warszawie jest większe prawdopodobieństwo zobaczyć taki samochód. Jak je rozpoznać? Pierwsze, co rzuca się w oczy to gabaryty takiego samochodu. Elektryczne auta są zazwyczaj małe i skromne. Mają ubogie wyposażenie, nie posiadają klimatyzacji, czasem brakuje im radia lub wspomagania układu kierowniczego, a wszystko to z jednego powodu: oszczędność energii elektrycznej. Co może być jeszcze charakterystycznego w samochodzie elektrycznym? Oczywiście zasilanie elektryczne. Dla wszystkich kierowców, którzy są przyzwyczajeni do tankowania benzyny czy oleju napędowego na stacjach paliwowych abstrakcją wydaje się podłączenie samochodu do specjalnego gniazdka elektrycznego, które ma naładować ogromną baterię znajdującą się w samochodzie. Dla osób starszych taki widok jest naprawdę szokujący, ale powoli trzeba się przyzwyczajać do tego, że technika idzie mocno do przodu i może zaskoczyć niemalże wszystkich. Czym jeszcze samochód elektryczny różni się od wszystkich znanych nam obecnie aut spalinowych? Różnic jest, co najmniej kilkanaście, jeśli nie więcej. Jako, że samochody elektryczne nie potrzebują paliwa, to nie wytwarzają one żadnych spalin. Z tego względu samochody elektryczne są bardzo ekologiczne. Z tym, że takie ekologiczne autko trzeba często ładować, ze względu na ograniczoną pojemność baterii, a co za tym idzie – również zasięg jest ograniczony, jeśli nie będzie możliwości doładowania baterii. W Polsce jedyna stacja paliwowa, która posiada odpowiednie gniazdko elektryczne i gdzie istnieje możliwość podładowania baterii w samochodzie znajduje się w Warszawie. Wydawałoby się, że jedynie mieszkańcy stolicy mogą sobie pozwolić na posiadanie auta zasilanego elektrycznie, ale zawsze można mieć nadzieję, że ktoś przygarnie zagubionego wędrowca i pozwoli, choć troszkę się podładować. Inną cechą różniącą samochód elektryczny od spalinowego jest cicha praca. Samochód elektryczny nie posiada silnika, tylko baterię, najczęściej litowo-jonową, która wystarcza zazwyczaj na przejechanie około 100-200 kilometrów. Ze względów praktycznych lepsze jest auto spalinowe, jednak ciągle panuje moda na ekologię i wieli do tego dąży poprzez zmianę swojego samochodu na elektryczny. [patrz też: foteliki dla dzieci, oklejanie samochodów, samochody i motoryzacja ]

Magazyn Floty samochodowej

Na lamach naszego magazynu prezentujemy szereg informacji zwiazanych z rynkiem flotowym samochodow w Polsce i na swiecie. Nasze publikacje kierowane sa do posiadaczy zarowno malych flot samochodowych jak i duzych firm flotowych na rynku, nie oznacza to natomiast iz droben firmy posiadajace jeden lub kilka aut firmowych.

Polecamy rowniez:



Najnowsze wpisy

Płuczka elektryczna

Płuczka elektryczna najprostszego typu ma elektromagnes, który z chwilą włączenia przepływu prądu gwałtownie przesuwa tłoczek powodujac wytryśniecie strumienia wody obficie zwilżającego szybę. Płuczka elektryczna SCREENJET składa się z silniczka elektrycznego umieszczonego w pokrywie, pompy wirnikowej oraz szklannego zbiornika na wodę. Całe urządzenie wbudowane jest na specjalnym wsporniku pod osłoną silnika. Strumienie wody doprowadzane są przez […]

Wycieraczki elektryczne

Wycieraczki elektryczne są na ogół bardzo lekkie, a ciężar kompletnej dużej wycieraczki do samochodu cieżarowego nie przekracza zwykle 1 k G. Budowa elektrycznego silnika za pomocą mechanizmu dźwigniowego napędza dwa pióra wychylające się przeciwbieżnie. Na ogół zapewnia się co najmniej dwie różne częstości wychyleń piór wycieraczki — wyposażając ją w nastawny opornik do zmieniania natężenia […]

Ciągnik gąsienicowy

Jeżeli ruch ciągnika jest niejednostajny, wówczas trzeba uwzględniać następujące siły: siły działające na ciągnik gąsienicowy w razie jego podłużnego pochylenia — ciężar ciągnika zastąpiony przez wypadkową G działająca w środku ciężkości ciągnika, — siły bezwładności poszczególnych części ciągnika zastąpione przez ich wypadkową Pb działającą w środku cieżkości ciągnika i skierowaną w kierunku przeciwnym do kierunku […]

DevURL

Partnerzy serwisu: