Posted on 13 Sep 2019 In: Uncategorized

Okresowość centralnego smarowania

Ze względu na dużą długość przewodów doprowadzanie smaru stałego uwarunkowane byłoby stosowaniem bardzo wysokiego ciśnienia tłoczenia — co niepomiernie zwiększyłoby ciężar całej instalacji. Zdawałoby się, że olej jest mniej korzystny niż smar stały gdy chodzi o smarowanie części, wykonujących jedynie ograniczone ruchy wahliwe i narażonych na poważne naciski dynamiczne. Jednak zakrojone na szeroką skale badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazały, że zastosowanie centralnego układu smarowania zapewnia dwukrotne, a niekiedy nawet trzykrotne zwiększenie przebiegu międzynaprawczego zespołów podwozi samochodów. Sposób i czas doprowadzania oleju do punktu smarowania zależy głównie od systemu napędu podzespołu tłoczącego (pompy), Układ centralnego smarowania może być uruchamiany przez kierowcę (nożnie lub ręcznie), może działać półautomatycznie, dzięki zastosowaniu urządzeń wspomagających lub uruchamiających, które włącza kierowca (np. naciskając guzik), lub też może pracować całkowicie samoczynnie, dzięki automatycznemu sterowaniu pompy Oleju o napędzie mechanicznym lub cieplnym. Read the rest of this entry »

Posted on 13 Sep 2019 In: Uncategorized

Instalacje centralnego smarowania

Do najbardziej rozpowszechnionych należą instalacje centralnego smarowania GIRLING BIJUR, VOGEL, CLAYTON-DEWANDRE, TECALEMIT oraz LINCOLN różniące sie głównie między sobą systemem napędu i rozwiązaniem konstrukcyjnym pompy oleju oraz sposobem powiązania jej z układem przewodów doprowadzających olej do punktów smarowania. System GIRLING BI JUR, stosunkowo najprostszy, polega na zastosowaniu cieplnej pompy tłoczącej, która podczas ostygania zasysa olej ze zbiornika i wskutek ogrzewania wytłacza olej pod ciśnieniem jednocześnie do wszystkich punktów smarowania. System VOGEL (znany we Francji jako MONOCOUP, a w Anglii jako ENOTS) opiera się na zastosowaniu pompy tłokowej ciągłego działania, która tłoczy olej do specjalnych rozdzielaczy. Olej tłoczony przez pompę gromadzi się w rozdzielaczach sprężając powietrze w małych komorach (Po jednej na każdy punkt smarowania). Połączone działanie zaworów i powietrza rozprężającego się w komorach powoduje okresowo dopływanie oleju do poszczególnych punktów smarowania. Read the rest of this entry »

Posted on 12 Sep 2019 In: Uncategorized

Instrukcja półautomatyczna

Przewody szczególnie narażone na drgania zaopatruje się w odcinki z opancerzonych rur elastycznych. Znormalizowane są wielkości oraz wymagania co do odporności na ciśnienie (40 kG/cm3), przeginanie i wpływ się często rozmaite siłowniki, sterowane ręcznie przez kierowcę. Instalacja taka, tzw. półautomatyczna, nadaje Się zwłaszcza do dużego samochodu ciężarowego lub autobusu, gdzie z uwagi na znaczną liczbę punktów smarowania trzeba stosować pompę oleju o dużej wydajności, której napęd ręczny lub nożny byłby zbyt męczący dla kierowcy. Instalacje półautomatyczne są na ogół dość proste i łatwe do wbudowania, ponieważ pompę i związany z nią zbiornik oleju można umieścić w dowolnym punkcie nadwozia lub podwozia, a jedynie podzespół sterujący lub włączający powinien znajdować się w zasięgu ręki kierowcy. Read the rest of this entry »

Posted on 12 Sep 2019 In: Uncategorized

Punkt smarowania

Każdy punkt smarowania jest zasilany z oddzielnej komory dozującej. Przez zakładanie komór dozujących o różnej pojemności można zmieniać wielkości dawek tłoczonego oleju, a wiec można doprowadzać do miejsc smarowania dokładnie takie ilości oleju, jakie są potrzebne w danych punktach. Siatka w kanale wlotowym rozdzielacza zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń do gniazd zaworów rozdzielacza. Olej dopływa do rozdzielacza przez przewód temperatury (w zakresie — 40 + 70 oc). Ponadto znormalizowane sa różnego rodzaju elementy pomocnicze: złącza, końcówki, rozgałęźniki, uchwyty, podkładki, uszczelki, wkręty zaślepiające itp. Read the rest of this entry »

Posted on 12 Sep 2019 In: Uncategorized

Instalacje impulsowe

Istotną niedogodnością w razie stosowania półautomatycznych lub automatycznych instalacji centralnego smarowania o nieregularnym działaniu (zwłaszcza uruchamianych wskutek zmian temperatury rury wydechowej silnika lub zmian podciśnienia w rurze ssącej) jest trudność uzyskania dostatecznie wysokiego ciśnienia tłoczenia oleju. Ponadto tego rodzaju instalacje impulsowe są dość delikatne i trudne do regulacji. Zwykłe instalacje centralnego smarowania System VOGEL jest stosowany od około 30 lat w samochodach DAIMLER-BENZ. Układ składa się z pompy ze zbiornikiem oleju, rozdzielaczy i przewodów z końcówkami łączącymi. Pompa ze zbiornikiem jest przymocowana do ściany przedniej nadwozia samochodu. Read the rest of this entry »

Posted on 9 Sep 2019 In: Uncategorized

Szyba grzejna

W obwód szyby grzejnej trzeba włączyć bezpiecznik 40 A. Szybe grzejna należy włączać tylko podczas ruchu pojazdu. Podczas postoju szybę grzejną należy wyłączyć ze względu na niepotrzebne wyładowanie akumulatorów i możliwość pęknięcia Szyby wskutek przegrzania. Ogrzewacz powietrza. Zamiast szyb grzejnych, do zabezpieczenia szyby przedniej przed zamarzaniem lub zawilgacaniem stosuje się często specjalne urządzenie połączone z instalacją ogrzewania samochodu lub oddzielne ogrzewacze powietrza. Read the rest of this entry »

Posted on 9 Sep 2019 In: Uncategorized

Szyby grzejne

Jeżeli temperatura otoczenia jest niska, wskutek intensywnego chłodzenia szyb jadącego samochodu na wewnętrznych ściankach szyb obficie skrapla sie para wodna, czyli szyby zachodzą „mgłą” co wybitnie pogarsza widoczność i utrudnia kierowcy prowadzenie pojazdu. W okresie zimowym silnie chłodzona szyba przednia łatwo nawet zamarza, czyli pokrywa się nieprzezroczystą warstewką lodu. Aby w tego rodzaju warunkach zapewnić kierowcy zadowalająca widoczność stosuje gie tzw. szyby grzejne lub ogrzewacze powietrza nadmuchujące na szybę ciepłe powietrze. Szyba grzejna jest to prostokątna szyba ze szkła hartowanego oprawiona w metalową ramkę. Read the rest of this entry »

Posted on 9 Sep 2019 In: Uncategorized

Płuczka elektryczna

Płuczka elektryczna najprostszego typu ma elektromagnes, który z chwilą włączenia przepływu prądu gwałtownie przesuwa tłoczek powodujac wytryśniecie strumienia wody obficie zwilżającego szybę.
Płuczka elektryczna SCREENJET składa się z silniczka elektrycznego umieszczonego w pokrywie, pompy wirnikowej oraz szklannego zbiornika na wodę. Całe urządzenie wbudowane jest na specjalnym wsporniku pod osłoną silnika. Strumienie wody doprowadzane są przez przewód elastyczny do jednej dyszy podwójnej lub dwu dysz pojedynczych osadzonych w przegrodzie czołowej lub w ramionach piór wycieraczki. Płuczkę uruchamia się przez przyciśnięcie guzika na desce rozdzielczej, po czym oczyszczenie szyby i wyłączenie natrysku odbywa się samoczynnie, bez jakiegokolwiek działania ze strony kierowcy. Płuczka ta daje dwa silne strumienie wody obficie zwilżając przednią szybę w czasie około 7 sekund. Read the rest of this entry »

Posted on 9 Sep 2019 In: Uncategorized

Wielkosc ramienia, dlugosc wycieraka i

Wielkość ramienia, długość wycieraka i miejsce zamocowania pióra wycieraczki dobiera się w taki sposób, aby zapewnić kierowcy widzialność na boki pod katem minimum ± 300 względem kierunku ruchu i pod kątem co najmniej 150 w dół od poziomu. 792 — Płuczki i deflektory Płuczka. Coraz szerzej stosowane są zwłaszcza w Europie Zachodniej oraz w USA, urządzenia zmywające błoto, pył i inne zanieczyszczenia z szyb przednich. Urządzenia takie, zwane płuczkami, działają według różnych zasad i mają rozmaite wykonania. Najprostsza płuczka składa się ze zbiornika wody połączonego przewodem z pompą uruchamianą ręcznie (rys. Read the rest of this entry »

Posted on 9 Sep 2019 In: Uncategorized

Pióra wycieraczki moga byc zawieszone

Pióra wycieraczki mogą być zawieszone w górnej lub w dolnej części szyby (rys. 79-12). Ze względu na dokładność oczyszczania umieszczenie wycieraków u dołu jest korzystniejsze, ponieważ zbierane krople wody znajdują się pod wycierakiem i nie rozpływają się z powrotem po oczyszczonej już powierzchni szyby, jak ma to miejsce w przypadku wycieraczki umieszczonej u góry szyby, jeżeli woda nie nadąża ze spływaniem po wycieraku.
Dlatego też wycieraczka wbudowana u góry szyby cechuje sie na ogól małymi wychyleniami pióra (kąt pomiędzy skrajnymi położeniami pióra nie przekracza 120. . .1250). Read the rest of this entry »

Magazyn Floty samochodowej

Na lamach naszego magazynu prezentujemy szereg informacji zwiazanych z rynkiem flotowym samochodow w Polsce i na swiecie. Nasze publikacje kierowane sa do posiadaczy zarowno malych flot samochodowych jak i duzych firm flotowych na rynku, nie oznacza to natomiast iz droben firmy posiadajace jeden lub kilka aut firmowych.

Najnowsze wpisy

Zakola zwrotne moga byc stosowane w bardzo trudnych warunkach drogowych dla dróg górskich jak równiez jako tarcze zwrotne dla terenów plaskich

Zakola zwrotne mogą być stosowane w bardzo trudnych warunkach drogowych dla dróg górskich jak również jako tarcze zwrotne dla terenów płaskich. Konstrukcję zakola zwrotnego. Zakola takie mogą być stosowane do samochodów o różnych wymiarach skrajni, przy-czym promienie R zewnętrznej krawędzi jezdni dla pociągu z jedną przyczepą wahają się (zależnie od wymiarów kursujących samochodów od 8,50 […]

Na pelny cykl przebiegu miedzy naprawczego, np. samochodu ciezarowego sklada sie szereg czynnosci obslugi technicznej

Na pełny cykl przebiegu między naprawczego, np. samochodu ciężarowego składa się szereg czynności obsługi technicznej. Przykład cyklu naprawczego samochodu ciężarowego przy założonym przebiegu 64 000 km wynika że w okresie między naprawczym, tj. pomiędzy dwoma naprawami głównymi będą wykonane: 1 naprawa średnia po przebiegu 32 000 km, 4 przeglądy P.5 po przebiegu 16 000 km, […]

CFM car fleet management. Dobre zarządzanie flotą samochodową przedsiębiorstwa

W ostatnich latach obserwuje się duży i szybki wzrost liczebności flot samochodowych w przedsiębiorstwach, w związku, z którym pojawił się nowy zawód w branży zwany fleet menager. Osoba zajmująca stanowisko fleet menagera odpowiedzialna jest za zarządzaniem flotą samochodową w przedsiębiorstwie. Kierowanie taborem samochodowym nie jest tak proste. Wyznaczony do tego jest pracownik zwany car fleet […]

DevURL

Partnerzy serwisu: