Posted on 14 Jan 2018 In: Uncategorized

Okresowość centralnego smarowania

Ze względu na dużą długość przewodów doprowadzanie smaru stałego uwarunkowane byłoby stosowaniem bardzo wysokiego ciśnienia tłoczenia — co niepomiernie zwiększyłoby ciężar całej instalacji. Zdawałoby się, że olej jest mniej korzystny niż smar stały gdy chodzi o smarowanie części, wykonujących jedynie ograniczone ruchy wahliwe i narażonych na poważne naciski dynamiczne. Jednak zakrojone na szeroką skale badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii wykazały, że zastosowanie centralnego układu smarowania zapewnia dwukrotne, a niekiedy nawet trzykrotne zwiększenie przebiegu międzynaprawczego zespołów podwozi samochodów. Sposób i czas doprowadzania oleju do punktu smarowania zależy głównie od systemu napędu podzespołu tłoczącego (pompy), Układ centralnego smarowania może być uruchamiany przez kierowcę (nożnie lub ręcznie), może działać półautomatycznie, dzięki zastosowaniu urządzeń wspomagających lub uruchamiających, które włącza kierowca (np. naciskając guzik), lub też może pracować całkowicie samoczynnie, dzięki automatycznemu sterowaniu pompy Oleju o napędzie mechanicznym lub cieplnym. Najbardziej rozpowszechnione są instalacje centralnego smarowania z pompami o napędzie mechanicznym, np. od walu napędowego samochodu (TECALEMIT, CLAYTON-DEWANDRE). W takim przypadku ilości smaru dostarczane do punktów smarowania są proporcjonalne do przebiegu samochodu. Z uwagi na znaczną prędkość obrotową wału napędowego i niewielkie dawki oleju potrzebne do smarowania, konieczne jest stosowanie przekładni zwalniających o bardzo dużych przełożeniach (z reguły rzędu kilku tysięcy), co wydatnie zwiększa koszt instalacji. Z tego względu wspomniane instalacje spotyka się głównie w dużych samochodach ciężarowych i autobusach. Półautomatyczne instalacje smarowania mają pampy napędzane przez siłowniki lub urządzenia uruchamiające włączane przez kierowcę, lub dzięki sprzężeniu z innym okresowo używanym organem sterującym (np. podczas naciskania na pedał hamulca, wskutek zmian podciśnienia w rurze ssącej pracującego silnika lub w czasie otwierania drzwi). Doprowadzanie dawek oleju jest mniej regularne niż w instalacji całkowicie samoczynnej, ale jak wynika z doświadczeń eksploatacyjnych nie pogarsza to w poważniejszym stopniu warunków smarowania. Jeszcze bardziej nieregularnie pracuja automatyczne układy centralnego smarowania uruchamiane wskutek zmian temperatur spalin w rurze wydechowej. [podobne: samochody poleasingowe, Warsztat samochodowy kraków, Samochody używane ]

Posted on 14 Jan 2018 In: Uncategorized

Instalacje centralnego smarowania

Do najbardziej rozpowszechnionych należą instalacje centralnego smarowania GIRLING BIJUR, VOGEL, CLAYTON-DEWANDRE, TECALEMIT oraz LINCOLN różniące sie głównie między sobą systemem napędu i rozwiązaniem konstrukcyjnym pompy oleju oraz sposobem powiązania jej z układem przewodów doprowadzających olej do punktów smarowania. System GIRLING BI JUR, stosunkowo najprostszy, polega na zastosowaniu cieplnej pompy tłoczącej, która podczas ostygania zasysa olej ze zbiornika i wskutek ogrzewania wytłacza olej pod ciśnieniem jednocześnie do wszystkich punktów smarowania. System VOGEL (znany we Francji jako MONOCOUP, a w Anglii jako ENOTS) opiera się na zastosowaniu pompy tłokowej ciągłego działania, która tłoczy olej do specjalnych rozdzielaczy. Olej tłoczony przez pompę gromadzi się w rozdzielaczach sprężając powietrze w małych komorach (Po jednej na każdy punkt smarowania). Połączone działanie zaworów i powietrza rozprężającego się w komorach powoduje okresowo dopływanie oleju do poszczególnych punktów smarowania. Instalacje tego typu stosowane są m. in. w samochodach produkowanych przez zakłady DAIMLER-BENZ, FRAZER NASH i BRISTOL System CLAYTON-DEWANDRE wyróżnia Się zastosowaniem pompy nurnikowej o cylindrze obrotowym. Podczas obracania się cylindra związane z nim ramie rozdzielacza umożliwia odpływ oleju pod ciśnieniem kolejno do poszczególnych przewodów prowadzących od obudowy pompy do punktów smarowania. System TECALEMIT (pod nazwą handlową SYNDROMIC) cechuje się zastosowaniem wielosekcyjnej pompy oleju o napędzie mechanicznym przez przekładnie zwalniającą o dużym przełożeniu. Poszczególne sekcje tłouace, wbudowane promieniowo i napędzane kolejno przez tarcze z krzywką, tłoczą olej do punktów smarowania (każda sekcja do jednego miejsca smarowania. System LINCOLN wyróżnia się zastosowaniem pompy oleju, spełniającej jednocześnie zadania rozdzielacza. Należy podkreślić, że wszystkie instalacje centralnego smarowania z reguły doprowadzają olej do punktów smarowania, pomimo iż w razie indywidualnego smarowania miejsca te na ogół smarowane są smarem stałym. [przypisy: samochody poleasingowe, Warsztat samochodowy kraków, Samochody używane ]

Magazyn Floty samochodowej

Na lamach naszego magazynu prezentujemy szereg informacji zwiazanych z rynkiem flotowym samochodow w Polsce i na swiecie. Nasze publikacje kierowane sa do posiadaczy zarowno malych flot samochodowych jak i duzych firm flotowych na rynku, nie oznacza to natomiast iz droben firmy posiadajace jeden lub kilka aut firmowych.

Polecamy rowniez:



Najnowsze wpisy

Bezpieczeństwo na drogach

Każdy, kto choć raz przejechał odcinek autostrady lub drogi ekspresowej na pewno zauważył, co najmniej kilka samochodów, które jechały o wiele szybciej niż dozwolona prędkość i o wiele szybciej niż pozostałe pojazdy na drodze. Niektórzy powiedzieliby, że to wariaci, inni, że zazdroszczą im takiej maszyny, która potrafi pojechać więcej niż 140 kilometrów na godzinę. Jednak […]

Urządzenia i sprzęt do budowy toru bezstykowego

Ogólna charakterystyka sprzętu do budowy i utrzymania toru bezstykowego. Budowa i utrzymanie toru bezstykowego wymagają użycia specjalnych urządzeń i sprzętu do przewozu, wyładunku i układania długich odcinków szyn w torze, spawania tych szyn oraz do właściwego utrzymania już ułożonego toru bezstykowego. Szyny przeznaczone do ułożenia w torze bezstykowym są zgrzewane w zgrzewalniach w odcinki długości […]

WARUNKI WIDOCZNOSCI POZIOMEJ

WARUNKI WIDOCZNOŚCI POZIOMEJ . Zachowanie odpowiednich warunków bezpieczeństwa ruchu szybkich pojazdów wymaga od trasy drogowej dobrej widoczności poziomej. Jest to ważne zwłaszcza dla łuków poziomych, skrzyżowań drogowych, skrzyżowań dróg z kolejami oraz dla przejazdów przez miasta i osiedla. Widoczność powinna być ustalana w celu zapewnienia kierowcy pojazdu samochodowego możliwości zauważenia przeszkody na odległość pozwalającą na […]

DevURL

Partnerzy serwisu: