Przewody szczególnie narażone na drgania zaopatruje się w odcinki z opancerzonych rur elastycznych. Znormalizowane są wielkości oraz wymagania co do odporności na ciśnienie (40 kG/cm3), przeginanie i wpływ się często rozmaite siłowniki, sterowane ręcznie przez kierowcę. Instalacja taka, tzw. półautomatyczna, nadaje Się zwłaszcza do dużego samochodu ciężarowego lub autobusu, gdzie z uwagi na znaczną liczbę punktów smarowania trzeba stosować pompę oleju o dużej wydajności, której napęd ręczny lub nożny byłby zbyt męczący dla kierowcy. Instalacje półautomatyczne są na ogół dość proste i łatwe do wbudowania, ponieważ pompę i związany z nią zbiornik oleju można umieścić w dowolnym punkcie nadwozia lub podwozia, a jedynie podzespół sterujący lub włączający powinien znajdować się w zasięgu ręki kierowcy. Dzięki temu można znacznie zmniejszyć długość przewodów smarowania. Do najbardziej rozpowszechnionych należą układy centralnego smarowania z pompami o napędzie pneumatycznym, przy czym sprężone powietrze pobiera się z układu hamulcowego (np. system VOGEL). W instalacji takiej stosuje się z reguły pompe zespolona ze zbiornikiem oleju. Sprężone powietrze dopływa przez otwór u dołu pompy, a olej jest wytłaczany przez końcówkę osadzoną z boku (w górnej części obudowy pompy) do przewodu głównego i dalej do rozdzielaczy. Do uruchomienia instalacji centralnego smarowania wystarcza średnie ciśnienie robocze sprężonego powietrza w układzie hamulcowym kG/cm2). Sprężone powietrze jest pobierane zwykle z przewodu ciśnieniowego, przeważnie spod deski rozdzielczej. Zawór włączający dopływ sprężonego powietrza wbudowany jest w desce rozdzielczej. Wskutek naciśnięcia na guzik sprężone powietrze dopływa do pompy instalacji centralnego smarowania. Po zwolnieniu guzika odcięty zostaje dalszy dopływ sprężonego powietrza, a sprężone powietrze z pompy ulatuje do atmosfery. Podczas jednego cyklu pracy pompa tego typu wytłacza około 30 cm2 Oleju do rozdzielaczy.[przypisy: wzorcowanie termometrow, tani przewóz osób do anglii katowice, Wymiana części w samochodzie może być łatwa ]