Wycieraczki pneumatyczne, podciśnieniowe lub nadciśnieniowe, stosowane są rzadziej niż wycieraczki elektryczne i to raczej przeważnie w samochodach ciężarowych. Wycieraczki podciśnieniowe spotyka się stosunkowo często w amerykańskich samochodach osobowych. Wycieraczka podciśnieniowa SL12 (samochodu GAZ-51), sprzężona z rurą ssacą silnika, wbudowana jest nad szybą w kabinie kierowcy. Korpus wycieraczki odlany ze stopu lekkiego, ma kształt walca przeciętego wzdłuż osi (półcylindra) zamkniętego szczelnie pokrywką. Wnętrze korpusu podzielone jest przez tłoczek uszczelniony dwoma skórzanymi paskami na dwie komory. Tłoczek osadzony jest na wałku, którego oba końce wystają z korpusu na zewnątrz.
Na jednym końcu wałka znajduje się pióro z wycierakiem. Drugi koniec wałka, w kształcie rączki, umożliwia ręczne przesuwanie pióra wycieraczki, np. w okresie kiedy silnik nie pracuje. Specjalny mechanizm rozdzielczy łączy na przemian komory w korpusie z rurą ssącą silnika i atmosferą. Kiedy tłoczek dochodzi do położenia skrajnego, mechanizm rozdzielczy automatycznie otwiera połączenie pomiędzy większą w danej chwili komora i rurą ssącą, umożliwiając jednocześnie dopływ powietrza atmosferycznego do mniejszej komory. Wskutek działającej na niego różnicy ciśnień, tłoczek przekręca sie w drugie położenie skrajne, a mechanizm rozdzielczy znów samoczynnie przełącza komory. Ponieważ tłoczek wykonuje ruchy wahadłowe, konstrukcja wycieraczki jest wybitnie prosta. Wycieraczkę wyłącza się przez wciśnięcie przycisku. Wówczas skórzana poduszka tłoczka przylega do pokrywy skośnego cylindra otwartego od dołu i zamyka go, odcinając dopływ powietrza. Pióro wycieraczki w tym czasie przesuwa się w skrajne położenie. Wewnętrzna gładź korpusu pokrywa się smarem ułatwiającym przesuwanie tłoczka (dzięki zmniejszeniu oporów tarcia). Wycieraczka nadciśnieniowa. Typowa nadciśnieniowa wycieraczka pneumatyczna BOSCH ma obudowę ze stopu lekkiego. W dwóch przeciwległych cylinderkach przesuwają się tłoczki sprzężone ze sobą za pomocą zębatki zazębionej z wycinkiem zębatym osadzonym na wałku napędowym. [przypisy: das welt auto, otomoto puławy, otomoto krotoski ]